D-588 tÌpusú mentő-vontató gépjármű
A fejlesztés története
Az 1970-es évek elején szükségessé vált egy új, korszerű műszaki mentõ-vontató gépjármû rendszerbe állítása. A szakértõi munkacsoport elõzetes elemzést végzett, és az elemzés eredményeként a D-566-os jármûcsalád négytengelyes változatát választották ki a kifejlesztendő mentő-vontató gépjármű bázisjármûvéül.
A jármű fejlesztése a Haditechnikai Intézet feladata lett, és 1974-ben a Csepeli Autógyár fővállalkozásában elkészült a D-588 típusjelű mentő-vontató gépjármű mintapéldánya. A korábban tervezett Vagon fedőnevű témában 4 tagból álló 8x8-as típuscsaládot dolgoztak ki, de csak egy került részletes megtervezésre D-588 jellel.
Az elvégzett vizsgálatok és próbák alapján a kifejlesztett D-588 típusú mentő-vontató gépjárművet a hetvenes évek műszaki színvonalának megfelelő haditechnikai eszközként értékelték. A viszonylag magas ára és a fejlesztési koncepcióban bekövetkezett változás miatt nem rendszeresítették. Összesen 2 db épült meg, az elnevezése Mátra volt. Az új elképzelés takarékossági okokból egy olcsóbb, egyszerűbb mentő-vontató kialakítását célozta meg a háromtengelyes D-566 típusú járműre épített mechanikus működtetésű daruszerkezet adaptálásával. A HTI megtervezte az új szerelődarus műszakiment ő változatot, de ezt a Pc. és Gépjármű Tech. Főnökség nem fogadta el, mivel túl bonyolultnak tartotta. Ehelyett a régi Daimond amerikai teherautókon lévő primitív 1944-es csigasoros, emelőbakokra szerelt rendszert lemásoltatta és újonnan legyártva szereltette D-566.02 alvázakra. Ezzel sikerült konzerválnia azt a rendszert, amely 1948-ban került az akkori Magyar Honvédség állományába.
![]() |
![]() |
![]() |
A D-588 Mátra mentő-vontató a HTI udvarán | A D-588 Mátra mentő-vontató prototípusa T-55 harckocsit csörlőz a trailerre |
Forrás: Hajdú Ferenc - Sárhidai Gyula: A Magyar Királyi Honvéd Haditechnikai Intézettől a HM Technológiai Hivatalig (HM Technológiai Hivatal, 2005)