82 mm-es DE 82 automata aknavető
A 2B9 típusú automata aknavetőt a Diósgyőri Gépgyár szovjet licenc alapján kizárólag szovjet exportra, 1978 óta viszonylag nagy sorozatban, folyamatosan gyártotta. A 80-as évek közepén felmerült a 2B9M léghűtéses változat gyártása és harmadik ország számára történő értékesítése. A szovjet fél hozzájárult a termék más országokba való exportjához azzal a feltétellel, hogy a számára gyártott aknavetőkhöz biztosított bizonyos alapanyagokat, részegységeket ezekhez nem biztosítja. A termék kiajánlását követően, a „harmadik piac" országaiból a termék iránt konkrét érdeklődés mutatkozott.
A Diósgyőri Gépgyár - figyelembe véve a termék iránt érdeklődő országok igényeit - speciális (trópusi) éghajlati körülményeit, és a szovjetek említett feltételeit, valamint az eddig szerzett gyártási és üzemeltetési tapasztalatokat, tervbe vette a 2B9M típusú aknavetőből a fentieknek megfelelő automata aknavető kialakítását. Célul került kitűzésre a termék gyárthatóságának javítá¬sa, a gyártás önköltségének csökkentése. Alapvető feltétel volt, hogy a kialakított új aknavető harcászati-műszaki paraméterei nem lehetnek rosszabbak a 2B9M típuséinál. A 2B9M aknavetőhöz viszonyítva - bár a tervezett változtatások kis mértékűek - bizonyos eltérések (főleg kivitel) lesznek, ezért célszerű volt a típusjel megváltoztatása. Ekkor lett a gyártmány neve: 82 mm-es DE-82-es típusú automata aknavető. A feladat megoldása ipari témaként bekerült a HTI 1985-ös fejlesztési tervébe. A DIGÉP a HTI-vel fejlesztési szerződést kötött.
A fejlesztés során kitűzött főbb feladatok:
- Éghajlati viszonyoknak megfelelő festés (homokszín), tömítés, zsírzás megoldása
- Az aknavető automata szerkezetének konstrukciós felülvizsgálata, pontosítása (tűrések, illesztések az addigi gyártási tapasztalatok figyelembevételével).
- Hidraulikus ütköző helyett hidromasszázs ütköző beépítése.
- Magasságirányzó szerkezet konstrukciós pontosítása, az elsűtökerék mechanizmus megváltoztatása a gyárthatóság és kezelhetőség megkönnyítése szempontjából.
- Csavarorsós oldalirányzó szerkezet kialakítása.
- Felső lövegtalpnál tűgörgős csapágyazás helyett sikló csapágyazás alkalmazása.
- Színesfémek kiváltása néhány alkatrésznél.
- Futómű konstrukció átalakítása (torziós kivitel).
- A szovjet import anyagok kiváltása (alapanyagok, részegységek).
Terv szerint a fenti módosításokkal a gyártó vállalat elkészített egy kísérleti mintát, amellyel 250 lövéses lövésszaki és egyéb vizsgálatokat végeztek. A kísérleti minta eredményeinek elemzése után a kijelölt műszaki bizottság (HTI, KÜM, gyártó vállalat) a bevezetett módosításokból az alábbi kettőt rögtön elvetette:
- csavarorsós oldalirányzó szerkezet;
- torziós kivitelű futómű.
E két módosítás eredményei nem elégítettek ki az előirt követelményeket. A kísérleti mintával elvégzett vizsgálatok eredményei alapján a tervezett módosításokkal (a fenti két kivételével) legyártásra került egy darab újabb minta.
A legyártott mintával az alábbi vizsgálatokat hajtották végre:
- külső szemrevételezés, felszerelés teljességének ellenőrzése;
- az aknavető harcászati-műszaki jellemzőinek ellenőrzése a vizsgálat kezdeten és végén;
- szilárdsági, megbízhatósági, ballisztikai vizsgálatok 1032 + 72 db lövéssel;
- a hidromasszázs és a hidraulikus ütköző összehasonlító vizsgálatai;
- vontatási vizsgálat: 600 km;
- a gyártási és átvételi utasítás által előirt egyéb vizsgálatok. A műszaki bizottság javaslata alapján a tervezett 1500 km-es vontatási és 400 km-es szállítási próbát csökkentett terjedelemben hajtották végre, mivel a futómű konstruk-ciója az eredeti maradt.
Az értékelés eredményeinek elemzése után, a műszaki bizottság az alábbi következtetéseket vonta le:
- A szilárdsági, megbízhatósági és ballisztikai vizsgálatok eredményei az előirt követelményeket kielégítik.
- Gyárthatóság szempontjából az automata szerkezet kedvezőbb, mint a 2B9M esetén. A beépített hidromasszázs ütköző gyártása, beépítése egyszerűbb, működése megbízhatóbb, mint a hidraulikus ütközőé.
- A módosított sikló csapágyazás működő felületein berágódási nyomok észlelhetők, a szerkezet mozgatásakor a kézikerékre ható erő az előírtnál nagyobb, ezért az eddig bevált tűgörgős csapágyazást kell alkalmazni.
- A színesfémek helyett alkalmazott acél, illetve öntöttvas alkatrészeken, illetve az ellendarabokon rendellenes kopási, berágódási nyomok nem voltak.
- A módosított elsütő mechanizmus gyárthatóság és kezelhetőség szempontjából jobb, mint az eddigi kivitel.
- A magasságirányzó szerkezet valamennyi szerkezeti egysége megbízhatóan működött, rendellenes kopás, akadály a vizsgálatok során nem volt.
A 82 mm-es 2K21 rendszer alkalmazástechnikai vizsgálata 1996-97-ben került végrehajtásra. A rendszert alkotó elemek az automata aknavető, a javító és TASZT készlet, a lőszer és az UAZ-469, vagy a GAZ-66 gépjármű. A vizsgálati bizottság - a feltárt hiányosságok kiküszöbölése és a javasolt változtatások, kiegészítések elvégzése után - a 82 mm-es DE-82 típusú automata aknavetőt megfelelőnek találta a 2K21 rendszerként alkalmazásba vételre. Az eszköz azonban a rendszeresítésig már nem jutott el.
A DIGÉP 2002-es felszámolásakor a DIGÉP-nél tárolt kb. 50 db aknavető MH részére történő felajánlásra került az MH részére. Mivel az MH az aknavetőkre nem tartott igényt, azokat megsemmisítették. A 2002-ben még meglévő lőszerkészlet inkurrenciaként értékesítésre, vagy megsemmisítésre került. Az eredeti 2V9-es automata aknavető és fejlesztés eredményeként létrejött DE-82-es típusú automata aknavető 1-1 mintapéldánya a HTI Lőkisérleti Állomásának táborfalvai telephelyére van tárolva.
(Szerző: Sebők István)


